Milyenek ezek a jegyek? Forrás: http://ellenorzo.blog.hu/
„Bármelyik iskola válhat olyan hellyé, melyben kreatívan gondolkodó, mohón kíváncsi, gyorsan és felelősségteljesen tanuló diákok járnak, melyben a tanárok élvezik a munkájukat és a diákjaikkal való együttlétet, ahol magas a morális mérce, s ahová mind a diákok, mind a tanárok szeretnek járni.”
(Carl Rogers)
Azt gondolom, hogy a mai rideg világunkban nagyon fontos az emberekkel, mint egyénekkel való foglalkozás. Ezt egy személyközpontú oktatási rendszerben inkább látom megvalósíthatónak, mint egy olyan oktatási formában, ahol, mint az állami iskolák többségében, a mennyiségre teszik a hangsúlyt. Többek között azért is, mert én úgy tapasztalom, hogy nagyon fontos lenne az emberek számára egy helyes énkép kialakítása. Erre nagyobb esélyt látok egy olyan közösségben, ahol az egyénekre külön-külön is odafigyelnek és nem csak csoportként kezelik a gyerekeket.
A helyes énkép erősen meghatározó szerepet játszik az emberek életében, a felnőtt korban is. Szükséges egy viszonylag jó életmód kialakításához. Míg egy nem helyes énkép sok feszültséghez vezethet, ez a kognitív disszonancia (Kellemetlen feszültséggel járó állapot, amelyet akkor élünk át, ha tudatunkban két tartalom ellentmondásba kerül, ekkor önigazolást keresünk.). Például, egy ilyen feszültségekkel teli állapot az, ha azt valaki azt gondolja magáról, hogy tökéletes tornász, azonban csak 120 cm magas és 150 kg a testsúlya, így a saját magával szembeni elvárások adott helyzetben és a valós képességek nincsenek összhangban. Szerintem, egy ilyen személyközpontú rendszerben arra is kevesebb az esély, hogy a Pygmalion-effektus (Az önmagát beteljesítő jóslat jelenségkörébe tartozik, mely az elvárások valóságalakító hatását jelöli: a másik ember sokféle tényező által torzított megismerése alapján elvárások fogalmazódnak meg, amelyek a sugallt információknak megfelelően ténylegesen bekövetkező eseményekké, cselekvésekké válnak a partner viselkedésében.) bekövetkezzen. Mert egy állami iskolába már eleve úgy alakítják ki az osztályokat (A, B, C, stb. ), hogy az A osztályba kerülnek a jó képességűek és valaki hiába jó képességű, de a C osztályba jár, annak nem sok esélye van kitörni ebből az állapotból. A C osztályba a tanárok sem fektetnek annyi energiát, nem foglalkoznak annyit a gyerekekkel, eleve elkönyvelik őket rosszaknak. A kevesebb energia befektetés, nem törődés, elkönyvelés hatására pedig a lehetséges jók is rosszakká válnak. Ugyanígy kevesebb esély van a Haloeffektusra (A személyészlelés jellegzetes torzítása, amelyben néhány pozitív vagy negatív vonás alapján értékelünk egy másik személyt oly módon, hogy az elsőként megfigyelt vonásokat kiterjesztjük a megítélendő személy összes tulajdonságára.) is Waldorf vagy Rogers rendszerű oktatás esetében, mert a gyerekekkel szorosabb kapcsolat alakul ki, ami lehetővé teszi a mélyebb megismerést és nem csak egy felszínes vélemény határozza meg a tanár-diák, diák-diák kapcsolatot.
Valójában, a Rogers féle oktatást csak írásokból, internetes információkból ismerem. A Waldorf képzésbe viszont egy kis betekintést szereztem a hospitálások (egyetemi gyakorlatok) során, és úgy tapasztaltam, hogy ez a rendszer nagyon is működőképes. Míg egy teljesen átlagos állami intézményi oktatás – amibe szintén betekintést nyertem hospitálás során és én magam is ilyen iskolába jártam–, úgy tapasztaltam, hogy több kifogásolni valót hagy maga után, mint az előző kettő. Ezek mellett azért, természetesen, azt belátom, hogy általánosítani nem lehet.